Modernizovaný výtah na Orlické přehradě prodlouží plavební sezonu a převeze i větší lodě

Malá sportovní plavidla můžou nyní snadněji překonávat hráz Orlické přehrady na řece Vltavě. Umožní jim to modernizovaný lodní výtah, který dnes uvedl do provozu ministr dopravy Martin Kupka spolu se zástupci Povodí Vltavy a firmy Metrostav. Modernizace vyšla na 122,4 milionu korun, peníze na ni poskytl Státní fond dopravní infrastruktury.

„Těší mě, že se Povodí Vltavy podařilo dokončit tento zcela modernizovaný lodní výtah tak, aby mohl hned od začátku letošní plavební sezony naplno sloužit veřejnosti. Tato investice je dobrým příkladem využití prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury a iniciativy vodohospodářů k dalšímu rozvoji rekreační plavby, jejíž obliba u nás stále roste,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Díky modernizaci může být výtah déle v provozu i v „suchých“ letech, kdy poklesne hladina v orlické nádrži. V předchozích letech se totiž opakovaně stávalo, že kvůli dlouhotrvajícímu suchu se musel provoz lodního výtahu předčasně skončit, což negativně ovlivňovalo plavbu.

„Modernizovaný lodní výtah je v České republice unikátní zařízení, navržené a konstruované přímo na míru orlické hrázi. Jeho nové parametry odpovídají parametrům většiny dnešních sportovních a rekreačních plavidel používaných na našich vodních cestách. Nedávno dokončená prohrábka plavební dráhy v úseku Podolsko – Kořensko, úpravy na vodním díle Kořensko i nové vývaziště v centru Českých Budějovic spolu s touto modernizací vytváří synergický efekt investic, které jsou důležité nejen pro rozvoj rekreační plavby, ale i pro další doprovodné aktivity, zejména v oblasti podpory turistického ruchu v regionu,“ vysvětluje generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.

Celková modernizace výtahu začala na podzim 2019. Zařízení překonává výšku 70 metrů na skoro 300 metrů dlouhé kolejové dráze. Při modernizaci byla současná konstrukce kolejové dráhy na návodním líci hráze prodloužena o zhruba 12 metrů, což je o více než 2,5 metru na výšku. Právě tato úprava umožní provoz výtahu i v suchých letech.

„Realizace tohoto projektu pro nás představovala výzvu zejména po technologické stránce. Zakázka byla zadaná v režimu design&build, což pro Metrostav znamenalo vyvinout celý technický koncept a ten pak převést do realizace. Jsme rádi, že jsme mohli jako zhotovitel pomoci na svět tomuto unikátnímu projektu,“ uvedl ředitel divize 6 společnosti Metrostav Milan Veselský.

Další výhodou modernizovaného výtahu je, že umí přepravit větší a těžší plavidla než jeho předchůdce. Může převážet lodě až do hmotnosti 6 tun a délky 10 metrů (původním výtahem bylo možné převážet plavidla do váhy pouze 3,5 tuny a 8 metrů délky), a umožní bezpečně přepravit i určitý počet členů posádky, čímž se zvýší celkový komfort a plynulost proplavení. Funkce výtahu se rozšířily o možnost přesného vážení přepravovaných lodí při dodržení veškerých požadavků vyplývajících z právních předpisů a technických norem.

Lodní výtah bude v pravidelném provozu od 1. 6. 2022, a to vždy v pondělí, ve středu, ve čtvrtek, v pátek, v sobotu a v neděli, od 8:00 do 11:00 a od 12:00 do 18:00.

Informace k přepravě a možnost rezervace je na internetových stránkách státního podniku Povodí Vltavy.

Podrobné podmínky jsou rovněž v Informaci Státní plavební správy.


Ministerstvo zemědělství (MZe) poskytne na opravu majetku v nestátních lesích kompenzaci v souhrnné výši 1 miliardy korun. Příspěvek pomůže s rekon...
Berounská čistírna odpadních vod má své dvojče. Digitální! Nová technologie digitálního dvojčete přináší revoluci v monitorování a řízení procesů. ...
Za účasti tří ministrů české vlády začíná již za dva týdny každoroční odborná konference Provoz vodovodů a kanalizací, kterou ve dnech 13. a 14. li...
V rámci Dynamického nákupního systému (DNS) vypsal státní podnik Povodí Vltavy veřejnou zakázku s názvem Odstraňování sedimentů v plavební dráze Vl...